وبلاگ شخصی ستیلا باسقی

درج مقالات، مباحث، اخبار و مسائل مربوط به بازاریابی و مدیریت

درج مقالات، مباحث، اخبار و مسائل مربوط به بازاریابی و مدیریت

حضور موفق در نمایشگاه

شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۵۹ ب.ظ

حضور در نمایشگاه

 

شاید همه خرده فروشان و صاحبان کسب و کار کوچک به شدت برای شرکت در یک نمایشگاه مرتبط با صنعت خود مشتاق باشند. اما اگر با آمادگی و برنامه ریزی در نمایشگاه نکنیم این تجربه ممکن است به تجربه ای بی ازرش و وقت گیر مبدل شود. برای اینکه از فرصت زودگذر نمایشگاه بیشترین بهره را ببریم باید با استراتژی شرکت کنیم و نکاتی را در نظر داشته باشیم.

 

دلایل شرکت در نمایشگاه

هرچقدر هم که کسب و کار شما کوچک باشد مزایای شرکت کردن شما در نمایشگاه بیش از شرکت نکردن است. این یک موقعیت برای دیدار با صاحبان کسب و کارهای دیگر، خریداران، مدیران، تولید کنندگان، تشکیل جلسات تجاری، آگاهی از تولید محصولات جدید و یافتن بازارهای جدید است.

شاید در موقعیتی هستید که ناچارید با نیروی انسانی اندک یا دست تنها کسب و کار خود را اداره کنید و فکر می کنید موقعیت شرکت در نمایشگاهها را ندارید. در اینصورت از نیروهای کمکی موقت، خویشان و آشنایان استفاده کنید و این موقعیت را از دست ندهید.

پس از اینکه تصمیم به شرکت در نمایشگاه گرفتید، حتما به تدوین یک برنامه نیاز دارید. برای اینکار نیاز دارید بدانید که قبل، بعد و در حین برگزاری نمایشگاه می خواهید چه کنید. به چند نکته برای برنامه ریزی شرکت در نمایشگاه در زیر توجه کنید:

 

برنامه ریزی پیش از نمایشگاه

  • از سردرگمی و گنگی برای شرکت در نمایشگاه بیرون بیایید.
  • برای شرکت در نمایشگاه اهداف خود را تعیین کنید. مثل دیدار با تأمین کنندگان، اقلامی که نیاز به خرید آنها دارید، سمینارهایی که قصد شرکت در آنها را دارید، و اینکه از چه نوع محصولات و کالاهایی قصد بازدید دارید.
  • از قبل تاریخ برگزاری ملاقات های خود را در حین نمایشگاه تنظیم کنید.
  • برای حضور کارکنان خود در نمایشگاه برنامه زمانبندی تنظیم کنید.

 

شرایط محل نمایشگاه و محل اقامت حین نمایشگاه

  • از محل و نقشه استقرار غرفه ها برای یافتن بهترین محل با ارزان ترین قیمت آگاهی یابید.
  • برای رزرو وسایل نقلیه جهت ایاب و ذهاب از قبل تدارک ببینید.
  • اگر نمایشگاه در شهر یا کشور دیگری است حتما از قبل برای رزرو هتل مناسب اقدام کنید.
  • از قبل برای تهیه مواد غذایی، نوشیدنی ها، وسایل پذیرایی، ناهار و شام پرسنل حاضر در غرفه برنامه ریزی کنید.

 

چه بپوشیم، چکار کنیم

  • از کفش راحت، لباس رسمی استفاده کنید و بخاطر داشته باشید که شما نماینده یک شرکت هستید.
  • محلی را برای قراردادن وسایل شخصی خود قرار دهید تا جای کافی برای عرضه کاتالوگها، نمونه های محصول و بروشورها باقی بماند.
  • اگر برای حمل بروشورها و نمونه های محصولاتتان توسط بازدید کنندگان نیاز به ساک هست از قبل آنها را تدارک ببینید.

 

در زمان برگزاری نمایشگاه

  • برای روزهای نمایشگاه برنامه ریزی کرده و آنرا بصورت یک برنامه کتبی تدوین کنید. در صورت لزوم در روزهای آخر آن را اصلاح کنید.
  • برای خود و کارکنان در غرفه پلاک مخصوص روی سینه (بج) حاوی نام و سمت تهیه کرده و آنرا در جایی که بوضوح قابل رویت باشد نصب کنید.
  • بهتر است در صورت امکان کاتالوگها، بروشورها، نمونه ها و وسایل مورد نیاز در غرفه را بجای اینکه با خود حمل کنید برای حمل آن از شرکت پست و یا شرکت های حمل و نقل کمک بگیرید.
  • حتما خودکار و کاغذ یادداشت به میزان کافی به همراه داشته باشید و استفاده از کارت ویزیت را فراموش نکنید.
  • از موقعیت های ویژه نمایشگاه مثل تخفیف، فروش فوق العاده برای تهیه ملزومات فروشگاه خود استفاده کنید.
  • هر چند ساعت یکبار کمی استراحت کنید تا سرحال و شاداب در غرفه حضور داشته باشید.
  • از معرفی کردن خود و شرکت به دیگران هراسی نداشته باشید. برای اینکار با خود به میزان کافی کارت ویزیت ببرید.
  • مشخصات افرادی را که در زمان نمایشگاه از غرفه شما بازدید کرده و درخواستی داشته اند و یا شما تماس بعدی با آنها را ضروری می دانید در یک فرم که از قبل طراحی کرده اید درج کنید.
  • در غرفه به صحبت طولانی با یک بازدید کننده مشغول نشوید بطوریکه از بازدید کنندگان دیگر غافل شوید.

 

پس از نمایشگاه

  • بعد از نمایشگاه کلیه اطلاعات، کاتالوگها، بروشورها، فرم ها و کارت ویزیتهایی را که جمع آوری کرده اید، بدقت بررسی، دسته بندی و برای اقدام لازم برنامه ریزی کنید.
  • بررسی کنید آیا اهداف شما از شرکت در نمایشگاه تحقق یافته اند یانه و چرا.
  • به درخواست مشتریانی که در حین نمایشگاه به شما ارائه شده است بسرعت پاسخ دهید.
  • برای تمام کسانی که از غرفه شما بازدید کرده اند نامه یا ایمیل تشکر ارسال کنید.
  • نام و مشخصات افرادی را که از غرفه شما بازدید کردند به بانک اطلاعاتی خود اضافه کرده و در رویدادهای آتی از آنها دعوت به عمل آورده، تبلیغات محصولات خود را که با حرفه آنها در ارتباط است بطور مرتب برای آنها ارسال نمایید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی