وبلاگ شخصی ستیلا باسقی

درج مقالات، مباحث، اخبار و مسائل مربوط به بازاریابی و مدیریت

درج مقالات، مباحث، اخبار و مسائل مربوط به بازاریابی و مدیریت

نگاهی به آینده خرید در سال 2030

يكشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۹، ۰۷:۳۳ ب.ظ

از زمان کودکی و نوجوانی همه ی ماها جهان تغییرات بسیار زیادی کرده است. هر روز شاهد تحولات و تازه های تکنولوژی در دنیای پیرامون خود هستیم. از وارد شدن کامپیوتر، اینترنت و موبایل زمان خیلی زیادی نمی گذرد اما امروز دیگر زندگی بدون آنها برای ما متصور نیست. آیا هرگز اندیشیده اید که جهان در 2030 چگونه خواهد بود؟ حتی همین امروز هم ایده خرید آسان خیلی از کالاها از لباس، کفش و لوازم آرایش گرفته تا دوربین و لپ تاپ بصورت آنلاین وارد زندگی بسیاری از مردم شده است. وقتی می شود در خانه روی مبل لم داد و تنها با فشار یک دکمه خرید کرد، چرا به خود زحمت رفتن به فروشگاه را بدهیم؟ این ایده خوبی است که وقتی داریم پول می دهیم چرا کالایی را که می خواهیم برایمان نفرستند؟ اما اگر کالا ایرادی داشته باشد یا مناسب نباشد چکار باید کرد؟ آیا فروشنده آن را تعویض می کند؟ و سوالات متعدد دیگر که در مورد مفهوم خرید آنلاین مطرح می شود. اما با گذشت زمان و تجربه خرید های موفق، امروزه وب سایت های تجارت الکترونیک رشد چشمگیری داشته اند.

اما هنوز هم این انفجار وب سایت های خرید آنلاین نتوانسته است مراجعه به فروشگاه ها را کاملا از رنگ و بو بیاندازد. تعداد زیادی از مردم هنوز هم ترجیح می دهند که به بوتیک ها و فروشگاه های لباس و کفش برندهای مورد علاقه خود حضورا مراجعه کنند، خصوصا نسل افراد مسن تر. برای آنها مفهوم خرید آنلاین هنوز غریب است و به آن اعتماد کامل ندارند. اما برای جوان تر ها مراکز خرید کم کم به مکانی برای دیدار دوستان، تماشای فیلم و تفریح تبدیل می شود.

با رشد جمعیت با کمبود فضا برای ساختن فروشگاه های جدید روبرو خواهیم شد پس شاید خرید آنلاین گزینه هوشمندانه ای باشد. تلفن های هوشمند این روزها برای هر چیزی پاسخی دارند. برندها به اندازه یک کلیک با ما فاصله دارند. خیلی ها برای نیازهای خرید خود از مواد غذایی تا لوازم برقی و خانگی یا حتی لباس ممکن است به موبایل های هوشمند متکی شوند.

شاید فقط لازم باشد که با یک دستور صوتی به موبایل خود بگویید: من یک لباس مشکی به سایز 42 از فلان برند می خواهم و موبایلتان به جای شما وب سایت های مربوط را در اینترنت جستجو کند. شاید همه ما با این موقعیت روبرو شده ایم که برای خرید چیزی که برایمان اهمیت دارد به مرکز خرید مراجعه کرده ایم اما در همان لحظه در مرکز خرید بسته شده است و دست از پا درازتر به خانه برگشته ایم. اما در سال 2030 این اتفاق نخواهد افتاد و خرید 24 ساعته و 7 روز هفته از داخل منزل امکان پذیر خواهد بود.  تحویل خریدها هم دیگر از 2 تا 7 روز طول نخواهد کشید و بسیار سریع خواهد شد. کالای خریداری شده ظرف مدت 2 تا 5 ساعت بعد از سفارش در خانه به دست ما می رسد. اگر هم بیشتر طول بکشد وب سایت ها برگشت پول را تضمین خواهند کرد. یا حتی برای جبران تأخیر خود امکان دریافت پیتزای مجانی را برای ما فراهم می کنند! چه چیز از این بهتر ؟!

علاوه براین رباتها در همه شکل و اندازه ای در 2030 نقش برده های ما را بازی می کنند. این رباتها هستند که در کارخانه ها محصولات را تولید می کنند، در خرید به ما کمک می کنند، کالاها را تحویل می دهند و خرید را برای ما آسان می کنند.

شاید مانکن های لمسی که خیلی طبیعی هستند در مراکز خرید در خدمت برندهای مختلف در بیایند تا مشتری بتواند نیازهای خرید خود را بر روی آنها مجسم کنند. مشتری می توند روی یک مونیتور بسیار بزرگ لمسی بر روی مانکن های دیجیتالی لباس، زیورآلات کفش و غیره را روی آنها به سلیقه خود امتحان کنند. اگر از هرکدام از کالایی خوشش بیاید می تواند با یک حرکت ساده آن را در سبد خرید خود روی مانیتور بیاندازد و موبایل مشتری که به صفحه نمایش متصل است می تواند مراحل بعدی خرید را انجام دهد.

به اینصورت رقابت بین وب سایت های تجارت الکترونیک افزایش خواهد یافت و برای جلب رضایت مشتری تلاش بیشتری کرده و دست به نوآوری می زنند. به عنوان مثال سایت eBay هند دست به ابتکاری زده است به این صورت که سیستمی بنام eBay Check را راه اندازی کرده است  تا با دادن بهترین قیمت، خرید آنلاین را برای مشتریان آسان کرده است. اگر کسی از eBay check ، جستجو گر google chrome از eBay هندوستان استفاده کند، خرید آسان تر شده و بهترین قیمت ها را دریافت خواهد کرد. همچنین قدرت جستجو در موتورهای جستجو را دوبرابر می کند. این مسائل در 2030 عادی خواهد بود و در هر وب سایتی بهترین قیمت قابل دسترسی خواهد شد.

ویترز (Waitrose) یکی از بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای انگلستان به دنبال این است که با استفاده از تکنولوژی GPS موبایل هروقت مشتریان به یکی از شعبه های آن نزدیک می شود آنها را تشخیص دهد و به این ترتیب خود را به مشتریانش نزدیک تر کند. مشتری می تواند سفارش خود را به فروشگاه بفرستد و قبل از مراجعه او به فروشگاه کارکنان سفارش او را آماده کرده و مشتری فقط سفارش را تحویل بگیرد. فروشگاه همیشه بدنبال شخصی تر کردن خدمات خود بوده است. هم اکنون هم سفارش های اینترنتی مشتریان خود را در منزل آنها تحویل می دهد. قبل از این هم خدمات ارائه سفارش سواره را که مشتریان می توانند بدون پیاده شدن از ماشین در چند شعبه سفارش خود را تحویل بگیرند بوجود آورده بود.

تصمیم گیرندگان در AT & T خرده فروشی زنجیره ای امریکایی همزمان با آنلاین شدن خریدهای بیشتر دو سال پیش همچنان که طراحی مجدد و بازسازی تمام 2300 فروشگاه خود در آمریکای شمالی را شروع کردند این سوال مهم را از خود پرسیدند که آیا هنوز هم دلیلی برای وجود فروشگاه های فیزیکی وجود دارد؟ مشتریان این فروشگاه در دو ایالت مفهوم تازه ای را که رهبران AT & T معتقد بودند انعکاسی از آینده است برای اولین بار تجربه کردند. رییس فروشگاه های AT & T می گوید علیرقم رشد فراوان در فروش آنلاین که پیش بینی میشود تا سال 2017 سالیانه ده درصد افزایش یابد، فروشگاه های خرده فروشی به کار خود به شرطی ادامه خواهند داد که با آنچه اکنون هستند تفاوت چشمگیری داشته باشند. آینده خرده فروشی در گرو شخصی سازی خدمات و آموزش است.  او معتقد است که طراحی فروشگاه های جدید AT & T به هدف خدمت رسانی به خواست مشتریان از مکان فروشگاه انجام شده است و تمرکز آن بر سه سرفصل زیر است:

  1. خدمات بسیار شخصی: دیگر اثری از صندوقهای پرداخت پول دیده نخواهد شد. تمام کارکنان به تبلتهایی مجهز خواهند شده که با یک سیستم خرید در محل پشتیبانی می شوند بطوریکه معاملات مشتری بتواند در هر نقطه ای از فروشگاه انجام شود.  مطالعات AT&T مشخص کرد که مشتریانی که قصد خرید محصول خاصی را دارند و می خواهند خریدشان در منزل تحویل داده شود اینکار را به سادگی بصورت آنلاین انجام خواهند داد. اما برای مشتریانی که وارد فروشگاه می شوند می خواهند چیزی یاد بگیرند، تجربه کسب کنند و با کسی حرف بزنند و این یعنی محیط فیزیکی یک فروشگاه باید برای کاهش موانع ارتباطی بین کارکنان و مشتریان تغییر کنند. بعنوان مثال در وسط فروشگاه های AT&T ، مشتریان میزهای گرد بعنوان میزهای آموزش خواهند یافت. این میزها در راستای مفهوم اکتشاف، آموزش و تقابل تعبیه شده اند. در زیر میزهای آموزش عکسی است که مستطیل شکل نیست بلکه مدور است تا امکان برقراری مکالمه شخصی و صمیمی را تسهیل کند. این میزها همچنین آموزش و تقابل را ترغیب می کنند. بعنوان مثال یک مشتری یک دستگاه گوشی همراه نوکیا لومیا 1020 هوشمند می خرد زیرا مطالب مثبتی را در مورد سنسور دوربین 41 مگاپیکسل مطالعه کرده است. دوربین و این وسیله دارای خصوصیات جدید زیادی است. صرف نظر از زود پذیرندگان اکثریت مشتریان خواهان کسب اطلاعات بیشتر در مورد قابلیتهای این گوشی تلفن همراه هستند. کارکنان فروشگاه مشتریان را تا میزهای آموزشی همراهی می کنند تا به آنها در کسب اطلاعات بیشتر یاری دهند.
  2. راه حلها، بدون معامله. تحقیقات AT&T نشان میدهد که مصرف کنندگانی که از اینترنت برای انجام معاملاتشان استفاده می کنند، وقتی که فروشگاه ها مراجعه می کنند در جستجوی راه حل هایی برای زندگی، کار، بازی و آموزش هستند. مدیر فروشگاه های AT&T می گوید: در طرح اولویت تجاری، ما گوشی های هوشمند و لوازم جانبی را در بخشهای مختلف فروشگاه قرار می دهیم. این یک راه حل نیست. یک معامله است. اگر آنها را کنار هم قرار دهیم که نحوه ی کار کردنشان را نشان دهند اکنون یک راه حل می شوند.  من این مفهوم را در طراحی مجدد خیلی کنجکاوی برانگیز دیدم. فروشگاه های AT&T مناطق تجربه جایی را که مجموعه کاملی از محصولات باهم به نمایش در می آیند به هم متصل می کنند. مثلا در ناحیه موزیک مشتری گوشی های هوشمندی که با اسپیکرهای مختلف در اندازه،مدل و رنگ های گوناگون احاطه شده است، خواهد دید. نواحی دیگر محصولات مرتبط با سرگرمی های دیجیتال و وسایل خانه اتوماتیک دیجیتال را به نمایش خواهند گذاشت. این مفهوم نمایش کالاهای مربوط به زندگی خوانده می شود و طبق گفته مدیر فروشگاه این نمایش آزمایشی برای تقویت فروش آن دسته محصولاتی انجام شده است که مشتریان تا با چشم خود شاهد ارائه یک راه حل کامل از سوی این محصولات نباشند به آنها علاقه ای نشان نمی دهند. قبل از به نمایش گذاشتن کارآیی این محصولات مصرف کننده قادر به درک ارزش آن نخواهد بود. اکنون می توانند شاهد راهکارهایی باشند که پیش از آن از وجودشان بیخبر بوده اند.
  3. تجارب مرتبط با عواطف مشتریان همچنین می گویند AT&T که می خواهند برای اینکه پا به مغازه گذاشته اند، پاداشی بگیرند. پس طراحی فیزیکی باید به گونه ای گشاده رو، گرم و دعوت کننده باشد. مشتریانی که فروشگاه های AT&T را می بینند متوجه می شوند که رنگ و متریال (میزهای سفید براق و مات) در ترکیب با متریال ساخته شده از چوب با تکنولوژی بالا طراحی شده اند. نمایشگرهای دیجیتال جای بروشورها و پوسترهایی را که زمان طولانی برای تهیه و نصب و استفاده از آن صرف می شود گرفته اند. نمایشگرهایی که پیامهای اصلی مربوط به جامعه مخاطب و همان زبان را نشان می دهند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۸/۱۱
ستیلا باسقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی